Dzień dobry moje przedszkolaki! Zaczynamy kolejny dzień z kulturą, dziś porozmawiamy o teatrze!

1.  Zaczniemy od ćwiczeń ruchowych:    
– „Baletnice” – zabawa uspokajająca.

Dzieci idą po pokoju podnosząc wysoko kolana,
plecy proste. Na sygnał Rodzica – klaśnięcie – dzieci zastygają w dowolnej pozie baletnicy. Na ponowne klaśnięcie wznawiają marsz.

2. Teraz poproszę Rodziców o przeczytanie dzieciom wiersza M. Szeląg „W teatrze”, a następnie dzieci odpowiedzą na pytanie do wiersza.
W teatrze
Marlena Szeląg


W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie,
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony,
poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą,
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony.


Pytania do wiersza: W jakie miejsce przeniósł nas wiersz? Po co chodzi się do teatru? Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz? Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? (Rodzic rozmawia z dziećmi na temat scenografii, sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów itp.) Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne? Kto z was był kiedyś w teatrze? Czy wam się tam podobało? Jeśli tak, to dlaczego?

3. „Kurtyna do góry, kurtyna w dół” – zabawa ruchowa.

Dzieci maszerują po pokoju w rytmie granym przez Rodzica, trzymając za rogi chusty (chustę możemy zastąpić ściereczką kuchenną) w kształtach prostokątów lub
kwadratów. Gdy muzyka cichnie, Rodzic podaje hasło: Kurtyna w dół! – dzieci chwytają chusty/ ściereczki za dwa rogi, wyciągają do góry ręce, stają na palcach i powoli kucają, naśladując chustą/ ściereczkę
opuszczanie kurtyny. Gdy muzyka cichnie i Rodzic podaje hasło: Kurtyna w górę! – dzieci kucają i chwytają chusty/ ściereczki za dwa rogi, po czym powoli wstają, wyciągają ręce do góry i stają na palcach, naśladując chustą/ ściereczką podnoszenie kurtyny. Wznowienie gry przez Rodzica jest znakiem
do dalszego marszu.

4. „Kto może zagrać w teatrze, czyli rodzaje teatru” –rozmowa kierowana z wykorzystaniem zdjęć.

Są różne teatry, np.
– Teatr tradycyjny – grają w nim aktorzy, mogą być ubrani w różne stroje, czasami dziwne i śmieszne.
– Teatr lalek – w nim grają różne lalki (marionetka, kukiełka, pacynka – aktorzy udzielają im
swojego głosu i najczęściej są schowani).
– Teatr cieni – głównym aktorem jest w nim cień, który tworzy schowany za zasłoną aktor.
– Teatr tańca (np. balet) – tu aktorami są tancerze, którzy podczas przedstawienia nie mówią
ani słowa, a swoje historie opowiadają tańcem.
– Opera – tu aktorami są śpiewacy.

Obejrzyjcie teraz bajkę pt. „Jak powstaje spektakl”

https://youtu.be/TkBHN9TYP-0

5. „Co się zmieniało?- zabawa matematyczna. Poćwiczcie trochę swoją pamięć i spostrzegawczość 😊

https://www.youtube.com/watch?v=k-keE_Vd-EE

Miłego dnia Wiewióreczki!!!