Temat: Zabawy na działce.


Dzień dobry Kotki w piątek!

Dzisiaj zajmiemy się zabawami na działce lub ogródku oraz pewnym małym zwierzątkiem, które zwie się... dżdżownica.

Zapraszam!


Zadanie 1


Wysłuchajcie wiersza H. Zdzitowieckiej pt. ,,W naszym ogródeczku", który przeczyta wam rodzic.

Następnie przeprowadźcie z rodzicem krótką rozmowę na temat wiersza. W tym pomogą pytania, które znajdują się poniżej. Spróbujcie także nauczyć się na pamięć pierwszej zwrotki wiersza. Na pewno sobie z tym poradzicie!


,,W naszym ogródeczku"


W naszym ogródeczku

zrobimy porządki:

zagrabimy ścieżki,

przekopiemy grządki!

Na grządkach wyrośnie:

fasolka, marchewka,

sałata i groszek,

czerwona rzodkiewka.


W naszym ogródeczku

posiejemy kwiatki -

będą nam pachniały fiołki i bratki,

nasturcje, goździki,

nagietki i groszek,

i ta biała lilia,

co tak żółci nosek.

Pytania do wiersza:

- Co zrobimy w ogródku?

- Co będzie nam potrzebne do kopania, a co - do grabienia?

- Jakie warzywa wyrosną w ogórku?

- Jakie kwiaty wyrosną w ogórku?


Zachęcam do ponownego wysłuchania piosenki zapoznanej we wtorek:


https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac&ab_channel=NutkoSfera


Zadanie 2

Zabawa muzyczno-ruchowa ,, W ogródku"


Drugim zadaniem dla was będzie poruszanie się po pokoju zgodnie z rytmem, który rodzic będzie wam wystukiwał: klaszcząc, uderzając klocek o klocek czy tupiąc nogami o podłogę.


Kiedy rodzic będzie głośno tupał nogami, dziecko naśladuje grabienie liści.

Kiedy rodzic będzie klaskał, dziecko naśladuje nakładanie liści na taczkę i wyrzucanie ich na śmietnik.

Kiedy rodzic będzie uderzał ręką o stół, dziecko naśladuje kopanie ziemi łopatą.

Kiedy rodzic będzie uderzał klocek o klocek, dziecko naśladuje sianie nasionek.


Zabawę można powtarzać zmieniając kolejność.


Zadanie 3

Zabawa ruchowa z elementem równowagi ,,Nie depcz grządek".


Kolejnym zadaniem będzie spacerowanie wąskimi ścieżkami, starając się nie deptać grządek. Rodzic wyznacza gazetami albo klockami zarys grządek w ogródeczku ( w pokoju - na dywanie lub podłodze).

Musicie tak chodzić, by strać się ich nie deptać.


Zadanie 4

,,Liczymy narzędzia ogrodnicze" - zabawa będzie polegać na przeliczeniu narzędzi ogrodniczych na każdym ze zdjęć, które pokaże wam rodzic. Kiedy policzycie, powiedzcie ile wam wyszło i spróbujcie pokazać dodatkowo tą cyfrę za pomocą palcy u rąk.


Załączniki: zdjęcia w galerii - 1, 2, 3 i 4.


Zadanie 5

,,Poznajemy dżdżownicę'' - zabawa dydaktyczna


Popatrzcie na zdjęcia, które pokaże wam rodzic (zdjęcie 5 i 6 galeria).

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania. Rodzic wam podpowie.

- Co to za zwierzę? (dżdżownica)

- Jak się porusza dżdżownica? (pełza, wsuwa się w ziemię)


Powtórzcie za rodzicem wyraz dżdżownica: normalnie, cicho i głośno oraz wolno i szybko.

Podzielnie wyraz dżdżownica na sylaby.


Teraz posłuchajcie kilku ciekawostek na temat dżdżownicy:

Wyraz dżdżownica pochodzi od tego, że wychodzi z ziemi w czasie deszczowej (dżdżystej) pogody. Nie ma ona wyodrębnionej głowy ani oczu. Porusza się ona dzięki mięśniom wora skórno-mięśniowego. Żyje sobie w nocy i najczęściej wychodzi z ziemi w nocy. Przez to, że oddycha przez skórę, musi przebywać ciągle w wilgotnym otoczeniu. Najczęściej możemy ją zobaczyć w deszczowe dni, kiedy to woda zaleje jej korytarze. Żywi się ona zbutwiałymi liśćmi i innymi częściami roślin, które wciąga do swoich kanalików. Kanaliki, które drąży dżdżownica, spulchniają glebę i ułatwiają do niej dostęp powietrza i wody. Im więcej dżdżownic w glebie, tym jest ona lepsza. Dlatego rolnicy, ogrodniczy i działkowcy starają się chronić te zwierzęta.


Zachęcam do oglądnięcia krótkiego filmiku o dżdżownicy:


https://www.youtube.com/watch?v=06isy7Z4FLA


Jeśli macie taką możliwość możecie wydrukować obrazek dżdżownicy (galeria zdjęcie 7) i pokolorować go.

Jeśli nie, to spróbujcie narysować dżdżownicę w jej środowisku czyli w ziemi i pokolorujcie obrazek.