Temat: Zabawy na działce.
Dzień dobry Kotki w piątek!
Dzisiaj zajmiemy się zabawami na działce lub ogródku oraz pewnym małym zwierzątkiem, które zwie się... dżdżownica.
Zapraszam!
Zadanie 1
Wysłuchajcie wiersza H. Zdzitowieckiej pt. ,,W naszym ogródeczku", który przeczyta wam rodzic.
Następnie przeprowadźcie z rodzicem krótką rozmowę na temat wiersza. W tym pomogą pytania, które znajdują się poniżej. Spróbujcie także nauczyć się na pamięć pierwszej zwrotki wiersza. Na pewno sobie z tym poradzicie!
,,W naszym ogródeczku"
W naszym ogródeczku
zrobimy porządki:
zagrabimy ścieżki,
przekopiemy grządki!
Na grządkach wyrośnie:
fasolka, marchewka,
sałata i groszek,
czerwona rzodkiewka.
W naszym ogródeczku
posiejemy kwiatki -
będą nam pachniały fiołki i bratki,
nasturcje, goździki,
nagietki i groszek,
i ta biała lilia,
co tak żółci nosek.
Pytania do wiersza:
- Co zrobimy w ogródku?
- Co będzie nam potrzebne do kopania, a co - do grabienia?
- Jakie warzywa wyrosną w ogórku?
- Jakie kwiaty wyrosną w ogórku?
Zachęcam do ponownego wysłuchania piosenki zapoznanej we wtorek:
https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac&ab_channel=NutkoSfera
Zadanie 2
Zabawa muzyczno-ruchowa ,, W ogródku"
Drugim zadaniem dla was będzie poruszanie się po pokoju zgodnie z rytmem, który rodzic będzie wam wystukiwał: klaszcząc, uderzając klocek o klocek czy tupiąc nogami o podłogę.
Kiedy rodzic będzie głośno tupał nogami, dziecko naśladuje grabienie liści.
Kiedy rodzic będzie klaskał, dziecko naśladuje nakładanie liści na taczkę i wyrzucanie ich na śmietnik.
Kiedy rodzic będzie uderzał ręką o stół, dziecko naśladuje kopanie ziemi łopatą.
Kiedy rodzic będzie uderzał klocek o klocek, dziecko naśladuje sianie nasionek.
Zabawę można powtarzać zmieniając kolejność.
Zadanie 3
Zabawa ruchowa z elementem równowagi ,,Nie depcz grządek".
Kolejnym zadaniem będzie spacerowanie wąskimi ścieżkami, starając się nie deptać grządek. Rodzic wyznacza gazetami albo klockami zarys grządek w ogródeczku ( w pokoju - na dywanie lub podłodze).
Musicie tak chodzić, by strać się ich nie deptać.
Zadanie 4
,,Liczymy narzędzia ogrodnicze" - zabawa będzie polegać na przeliczeniu narzędzi ogrodniczych na każdym ze zdjęć, które pokaże wam rodzic. Kiedy policzycie, powiedzcie ile wam wyszło i spróbujcie pokazać dodatkowo tą cyfrę za pomocą palcy u rąk.
Załączniki: zdjęcia w galerii - 1, 2, 3 i 4.
Zadanie 5
,,Poznajemy dżdżownicę'' - zabawa dydaktyczna
Popatrzcie na zdjęcia, które pokaże wam rodzic (zdjęcie 5 i 6 galeria).
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania. Rodzic wam podpowie.
- Co to za zwierzę? (dżdżownica)
- Jak się porusza dżdżownica? (pełza, wsuwa się w ziemię)
Powtórzcie za rodzicem wyraz dżdżownica: normalnie, cicho i głośno oraz wolno i szybko.
Podzielnie wyraz dżdżownica na sylaby.
Teraz posłuchajcie kilku ciekawostek na temat dżdżownicy:
Wyraz dżdżownica pochodzi od tego, że wychodzi z ziemi w czasie deszczowej (dżdżystej) pogody. Nie ma ona wyodrębnionej głowy ani oczu. Porusza się ona dzięki mięśniom wora skórno-mięśniowego. Żyje sobie w nocy i najczęściej wychodzi z ziemi w nocy. Przez to, że oddycha przez skórę, musi przebywać ciągle w wilgotnym otoczeniu. Najczęściej możemy ją zobaczyć w deszczowe dni, kiedy to woda zaleje jej korytarze. Żywi się ona zbutwiałymi liśćmi i innymi częściami roślin, które wciąga do swoich kanalików. Kanaliki, które drąży dżdżownica, spulchniają glebę i ułatwiają do niej dostęp powietrza i wody. Im więcej dżdżownic w glebie, tym jest ona lepsza. Dlatego rolnicy, ogrodniczy i działkowcy starają się chronić te zwierzęta.
Zachęcam do oglądnięcia krótkiego filmiku o dżdżownicy:
https://www.youtube.com/watch?v=06isy7Z4FLA
Jeśli macie taką możliwość możecie wydrukować obrazek dżdżownicy (galeria zdjęcie 7) i pokolorować go.
Jeśli nie, to spróbujcie narysować dżdżownicę w jej środowisku czyli w ziemi i pokolorujcie obrazek.