Witajcie kochani w piątkowy poranek, mamy nadzieję, że na temat prac ogródkowych wiecie już bardzo wiele. Dziś poznamy pewne małe stworzonka, które swoją pracą sprawiają, że ogrody stają się jeszcze piękniejsze. Zaczynamy 😊

Temat zajęcia: Lubimy pszczoły.

1.      Zajęcia rozpoczniemy od zagadki:

Pasiasty muzykant gdzieś na łące bzyka.

Latem lata, ile sił.

Zbiera z kwiatów złoty pył.

Jest pracowita,

a cały jej trud,

z pewnością docenisz,

jeśli lubisz miód.

 

Rodzicu, zapytaj dziecko, czy wie, jakie jest rozwiązanie zagadki oraz na jakiej podstawie odgadło, że chodzi o pszczołę. Pokaż dziecku zdjęcie przedstawiające pszczołę i zapytaj, czy pszczoła jest zwierzęciem, którego należy się bać? ( załącznik)

 

            2. Wysłuchanie wiersza czytanego przez rodzica, rozmowa na temat wiersza

„Pszczoły” (Magdalena Kot)

Pszczoły – czy je znacie, dzieci?

Patrzcie, jedna właśnie leci!

Malusieńkie, pracowite,

lecz – uwaga! – jadowite.

Trzeba na nie więc uważać

na ich złość się nie narażać.

Pszczoły są dla ludzi darem!

Kwiatów żywią się nektarem,

pyłek na swych nóżkach noszą.

A o pomoc ludzi proszą –

żeby kwiaty dla nich siali,

by im ule budowali

Zadasz może dziś pytanie:

 

– Z czego miodek ten powstanie?

Łąka pełna jest zieleni,

na niej kwiatek się rumieni –

to zachęta jest dla pszczółki,

która w pyłku macza czułki.

Pszczółka nektar chętnie zbiera

i do ula go zabiera.

Pyłek skrzętnie chomikuje,

miód z nektaru produkuje

Kiedy smaczny miodek zjemy,

to po brzuszku się głaszczemy.

 

Pytania przydatne w rozmowie z dzieckiem:

- Dlaczego pszczoły siadają na kwiatach?

- Jaki dźwięk wydaje pszczoła?

- Gdzie mieszkają pszczoły?

- Dlaczego pszczoły są pożyteczne? (Upewniamy się wcześniej, czy dziecko rozumie znaczenie słowa „pożyteczny”).

- Dlaczego warto jeść miód?

- Czy ludzie powinni pomagać pszczołom? Jak?

 

W załącznikach znajdują się ilustracje mogące pomóc wyjaśnić pewne pojęcia.

 

3. „Pracowite pszczoły” - zabawa zręcznościowa  z wykorzystaniem spinaczy od bielizny

Pomoce do zabawy: spinacze od bielizny, wytłaczanka od jajek lub inny pojemnik, dużo pomponików lub kuleczek uformowanych z papieru, chustka lub koc.

 

Dzięki tej zabawie możemy uświadomić dzieciom, jak wygląda praca pszczół.

 

Z chusty czy koca formujemy kwiat w kształcie koła. Rozsypujemy na nim pomponiki lub papierowe kuleczki.  Można do zabawy włączyć muzykę klasyczną pt. „Lot trzmieli” (odnośnik jest poniżej). Ustalamy z dzieckiem, że określone miejsce w pokoju będzie „ulem”. Pszczółki wylatują z ula, aby szukać nektaru. Biegniemy na palcach, machając rączkami- naszymi „skrzydełkami” w kierunku uformowanego z koca kwiatka. Na hasło „zbieramy nektar” za pomocą klamerki zbieramy pomponiki (nektar) i przenosimy go  na plaster miodu (wytłaczanka z jajek lub jakiś pojemnik).  Zadaniem pszczółek jest wypełnienie całej wytłaczanki "nektarem" i zrobienie „przepysznego plastra miodu”.

 

Przydatny link: https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY „Lot trzmieli”

 

4. „Jak powstaje miód?”- oglądanie filmu edukacyjnego

Przydatny link: http://www.scholaris.pl/zasob/102327

 

5. „Lata pszczoła koło czoła” – ćwiczenia artykulacyjne

Zadaniem dziecka jest powtarzanie po rodzicu słów wierszyka oraz pokazywanie odpowiednich części ciała. Zwracamy uwagę na staranne wypowiadanie głosek.

 

Lata pszczoła koło czoła

Lata mucha koło brzucha

Lata osa koło nosa

Lata mucha koło ucha

Lata bąk koło rąk

Lecą ważki koło paszki

Lecą muszki koło nóżki

Biegną mrówki koło główki

 

6. „Z kwiatka na kwiatek”- zabawa ruchowa z elementem skoku obunóż

Rodzic rozkłada na dywanie kolorowe kartki (kwiatki) . Dzieci zamieniają się w pszczółki i przeskakują z kwiatka na kwiatek w poszukiwaniu nektaru.

 

7. Wykonaj załączoną kartę pracy – dokończ rysowanie pszczół, zwróć uwagę na szczegóły.

 

Miłego weekendu dla Was i Waszych rodziców Motylki😊