Witajcie Kochane Motylki, mam nadzieję, że jesteście gotowi do pracy. Dziś kontynuujemy naukę na temat wiosennych prac w ogrodzie. Podczas dzisiejszego zajęcia będziemy uczyć się na temat siania i sadzenia oraz poobserwujemy proces wzrostu niektórych roślin.

 

Temat zajęcia: Sadzimy i siejemy.

1. Piosenka na powitanie – rozruszamy nasze ciała przy piosence pt. „Jeśli jesteś dziś szczęśliwy”

https://www.youtube.com/watch?v=az7AZ2La6g4&t=64s

 2. „Jakie to nasionko ”- zabawa badawcza. Opiekun pokazuje dziecku różne nasiona. Zadaniem dziecka jest porównywanie wyglądu, kształtu oraz wielkości nasion , np. ( rzeżuchy, rzodkiewka , fasoli, buraka). Dzieci mogą obejrzeć nasionka przez lupę. Następnie na podstawie własnych doświadczeń opowiadają , co jest potrzebne roślinom do wzrostu.

Aby roślina urosła potrzebuje.. ( słońca, wody, powietrza) – dziecko wymienia co jego zdaniem potrzebuje roślina, żeby urosnąć, jeżeli ma trudności podpowiada rodzic, do ćwiczenia można wykorzystać załączoną ilustrację. 

Zachęcamy do obejrzenia filmu, który wyjaśnia wzrost rośliny:

 https://www.youtube.com/watch?v=koVl4AFn3Js 

     3. Obserwujemy i opowiadamy etapy rozwoju poszczególnych roślin (obrazki w załączniku)

- fasola

- pomidor

- słonecznik

- wiśnia

- jabłko

 4. Zakładanie domowej uprawy – np. rzeżucha, cebula.

Rodzic/opiekun czyta wierszyk recytuje wiersz S. Jachowicza prezentując sposób sadzenia nasiona.

 

„Ziarnko”

Patrzaj, patrzaj kochaneczku

Co tu sztuki w tym ziarneczku,

Niby martwe, jednak żyje;

A gdy je ziemia okryje,

Spocznie po pierzynką

I przebudzi się roślinką.



Następnie rodzic prezentuje i nazywa akcesoria do sadzenia , tj. ziemia, doniczki, łopatka, nasiona (cebulka, fasolka, itp.)

Wspólne zasianie/zasadzenie roślin, przypomnienie o konieczności codziennego podlewania.


5. Wiosną siejemy i sadzimy w ogrodzie różne warzywa, owoce, kwiaty. Spróbuj wymienić kilka warzyw, które można znaleźć w ogrodzie?

Są też rośliny, których nasiona przenosi wiatr. Spróbujcie wykonać załączoną kartę pracy. (Narysować po śladzie tylko te nasiona, które są niesione wiatrem oraz narysować tyle nasion ile wskazują palce)

 6. ,,Świeci słoneczko”– Zabawa ruchowa z recytacją wiersza H. Kruk - na koniec dzisiejszych zajęć również się poruszamy, wykorzystamy do tego poniższy wiersz.

 

„Świeci słoneczko jasne”:

Świeci słoneczko jasne – uniesienie rąk do góry

Wieje wiosenny wiatr – wymachy rąk nad głową

I każdy ma ochotę wędrować sobie w świat. – marsz w miejscu

Grzeje słoneczko jasne, – uniesienie rąk do góry i poruszanie dłońmi

Pada wiosenny deszcz, – przykucnięcie i stukanie palcami w podłogę

Urosną śliczne kwiaty, my urośniemy też. – powolne unoszenie do pozycji stojącej.