Dzień dobry, dziś ciąg dalszy o mleku, ale tym razem porozmawiamy sobie o mleku pochodzącym z roślin, być może ktoś z Was miał możliwość pić tego rodzaju mleko. Miłej zabawy!

 

Temat: Co łączy ryż i mleko?

 

Zadanie 1.

Ryżowa zabawa – ćwiczenie koncentracji, sprawności manualnej.                                                                                                                                                    Dziecko przesypuje łyżeczką ryż z większego pojemnika do mniejszych, starając się nie rozsypywać ziaren. Można też narysować dziecku na kartce kontur szklanki, a zadanie dziecka polega na "wypełnieniu" go.

 

Zadanie 2.

„Taki jak...” – zabawa językowa. Dzieci kończą zdania zapoczątkowane przez rodzica.: Biały jak...; Mleko zimne jak...; Mleko ciepłe jak...; Ser żółty jak...; Krowa duża jak...; Słodki jak...

 

Zadanie 3.

Masz tu, kotku – rozmowa o przysmaku kotów na podstawie wiersza.


Masz tu, kotku Anna Przemyska

Masz tu, kotku,

owies na spodku,

zjedz go sobie ze smakiem.

– Dziękuję, nie jestem kurczakiem.

Masz tu, kotku,

marchew na spodku,

schyl się nad talerzykiem.

– Dziękuję, nie jestem królikiem.

Masz tu, kotku,

miód na spodku,

pachnie jak wiosną kwiatki.

– Dziękuję, miód jedzą niedźwiadki.

Masz tu, kotku,

mleko na spodku,

co byś lepszego chciał?

– Nic nie ma lepszego,

Miau!


Rodzic rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza, dopytując, co kolejno oferowano kotkowi

do jedzenia. Następnie pyta: Czy ktoś ma w domu kotka? Co kotek lubi jeść, pić?

To prawda, koty lubią pić mleko. Rodzic może zwrócić jednocześnie uwagę dzieci na to, że podawanie mleka dorosłym zwierzętom nie jest zalecane przez weterynarzy. Najzdrowszym mlekiem dla zwierząt jest mleko ich mamy, takie, które piją zaraz po urodzeniu, natomiast dorosłe zwierzęta powinny pić tylko specjalne mleko, kupowane w sklepach zoologicznych, ponieważ tylko takie mleko nie będzie szkodziło ich brzuszkom.


Karta pracy (załącznik) – przygotuj paluszki i poprowadź je po linii. Pokoloruj kota, który lubi mleko.

 

Zadanie 3.

Sroczka – zabawa paluszkowa. Dzieci powtarzają za rodzicem ruchy i słowa zabawy paluszkowej, dotykając po kolei palców rąk. Na zakończenie zabawy, gdy opanują słowa i odpowiednie ruchy, rozbiegają się po pokoju, naśladując lot sroczki (machają rękoma jak skrzydełkami).

 

Sroczka

zabawa tradycyjna

Sroczka kaszkę warzyła.

Dzieci swoje karmiła.

Temu dała – na łyżeczce.

Temu dała – na miseczce.

Temu dała – na spodeczku.

A dla tego nic nie miała!

Frrrr! Po więcej poleciała.

 

Zadanie 4.

Mleko nie tylko od krowy – poznanie rodzajów mleka.  Rodzic pokazuje dzieciom obrazki z różnymi rodzajami mleka (załącznik).  Jeżeli jest taka możliwość stawia przed dziećmi szklanki z różnymi rodzajami mleka (krowie, kozie, sojowe, ryżowe, migdałowe). Każda szklanka oznaczona jest emblematem (krowa, koza, soja, ryż, migdał). Dzieci obserwują szklanki z mlekiem.

Opowiadają o kolorze, zaobserwowanej różnicy pomiędzy poszczególnymi rodzajami mleka. Rodzic wyjaśnia, że mleko może powstać również z roślin, takich jak orzechy, ryż, migdały (pokazuje nasiona). Rodzic wyjaśnia: Mleko roślinne piją ci, którzy są na przykład uczuleni na mleko krowie, piją je, by nie chorować. Dzieci uzupełniają siatkę pojęć przy pytaniu o kolor mleka (doklejają kółeczka w odpowiednim kolorze) oraz przy pytaniu o pochodzenie (doklejają emblemat z kciukiem w górę przy pytaniu dotyczącym mleka pochodzenia roślinnego).

 

Zadanie 5.

Rolnik i ryż – ćwiczenie aparatu mowy.

Rodzic wypowiada zdania, dzieci wykonują polecenia:

– Rolnik liczy zebrane ziarna ryżu na wysokiej górze (dotykanie czubkiem języka górnych

zębów po kolei).

– Rolnik liczy ziarna ryżu w dolinie (dotykanie czubkiem języka dolnych zębów po kolei).

– Rolnik spycha ryż do skrzynek (przesuwanie językiem po podniebieniu, od środka w stronę

zębów).

– Rolnik miesza ryż w skrzyniach (wypychanie językiem policzków raz z jednej, raz z drugiej

strony).