Dzień dobry dzieci, mam nadzieję, że podczas świąt
odpoczęliście i miło spędziliście czas z rodziną. A dziś zaczynamy nowy temat,
a mianowicie zabawimy się w małych odkrywców i zrealizujemy Projekt mleko.
Temat: Mleczna
burza mózgów
Zadanie 1.
Mleczne wiadomości – tworzenie
siatki pojęć, burza
mózgów.
Rodzic kładzie
na dywanie kartkę papieru (załącznik) – siatka pojęć
(środek pusty, dookoła pytania
na temat mleka). Dzieci naklejają szklankę mleka na
środku kartki. Następnie rodzic odczytuje
pytania z plakatu,
a odpowiedzi dzieci
zapisuje innym kolorem
niż pytania. Podczas
dalszych zajęć dzieci
będą szukać potwierdzenia
lub zaprzeczenia co do swoich
odpowiedzi.
– Jakiego
koloru jest mleko? (białe, żółte)
– Które
zwierzęta dają mleko? (krowa, koza,
owca)
– Gdzie żyją
zwierzęta, które dają mleko? (gospodarstwo, obora)
– Skąd mleko i jego produkty trafiają do sklepu? (mleczarnia)
– Czy jest mleko z roślin?
(sojowe,
ryżowe, migdałowe)
– Z czym możemy zjeść mleko? (chrupki, płatki)
– Z czego pijemy mleko? (kubeczek, szklanka, słomka)
– Jak można podać mleko do picia? (zimne, podgrzane)
– Co można zrobić z mleka? (ser biały, żółty, lody, koktajl, masło)
Za udział w tworzeniu siatki dzieci mogą otrzymać dowolną
dostępną naklejkę.
Zadanie 2.
Wesoły, smutny – ćwiczenie
kształtujące prawidłową postawę
ciała.
Dzieci chodzą swobodnie
po dywanie. Na hasło: Jestem smutny,
skończyło się mleko! – przybierają postawę smutnej osoby
(głowa zwieszona, ramiona
opadają, ręce wzdłuż
ciała, smutna mina,
powolny krok, szuranie nogami).
Na hasło: Jestem szczęśliwy, mama kupiła
mleko! – przybierają postawę szczęśliwej osoby (plecy wyprostowane, łopatki
ściągnięte, brzuch wciągnięty, uśmiech na twarzy, sprężysty krok). Rodzic
zwraca uwagę na to, że postawa, którą dzieci prezentowały jako postawę
człowieka szczęśliwego – jest prawidłowa, odpowiednia dla naszego organizmu,
dlatego powinniśmy dbać, by zawsze tak się prezentować.
Zadanie 3.
Co lubisz
jeść? –
dzielenie się swoimi
przeżyciami.
Dzieci
siedzą na dywanie z rodzicem, podają
sobie maskotkę (jeżeli jest dostępna, to może być krowy) i
odpowiadają, jakie produkty
z mleka lubią
jeść / pić.
Zadanie 4.
Praca z kartą
pracy(załącznik) – rozwijanie
wiedzy ogólnej, ćwiczenie sprawności manualnej.
Dzieci
wypowiadają się na temat mleka, przypominają dotychczas zdobyte informacje.
Wskazują na
obrazku produkty, które powstają z mleka.
Zadanie 5.
Szybkie zakrętki
– zabawa zręcznościowa.
Dziecko
otrzymuje zakrętkę od kartonika po mleku. Rodzic może przygotować trasę,
po której dzieci
będą kolejno przesuwać
zakrętki, pstrykając w nie
palcami (linie na dużym arkuszu papieru) lub punkt startowy, od którego będzie
się mierzyć odległość, jaką pokonała zakrętka pstryknięta palcami przez dziecko
i rodzica (wygrywa osoba, której zakrętka przesunęła się dalej).
Zadanie 6.
Co mówią książki o mleku?
– przegląd wiadomości. Rodzic przygotowuje dostępne czasopisma i książki
mówiące o mleku. Czyta dziecku fragmenty, jeśli dotyczą one pytań z siatki
pojęć, uzupełnia ją. Dziecko może wyciąć
z czasopism obrazki
pasujące do siatki
pojęć i je
dokleić.