Dzień dobry dzieci, mam nadzieję, że podczas świąt odpoczęliście i miło spędziliście czas z rodziną. A dziś zaczynamy nowy temat, a mianowicie zabawimy się w małych odkrywców i zrealizujemy Projekt mleko.

 

Temat: Mleczna burza mózgów

 

Zadanie 1.

Mleczne  wiadomości  –  tworzenie  siatki  pojęć,  burza  mózgów. 

Rodzic kładzie  na  dywanie kartkę  papieru (załącznik)  –  siatka  pojęć  (środek  pusty, dookoła  pytania  na  temat  mleka). Dzieci naklejają szklankę mleka na środku kartki. Następnie rodzic odczytuje  pytania  z  plakatu,  a  odpowiedzi  dzieci  zapisuje  innym  kolorem  niż  pytania.  Podczas  dalszych  zajęć  dzieci  będą  szukać  potwierdzenia  lub  zaprzeczenia co do swoich odpowiedzi.

–  Jakiego koloru jest mleko?  (białe, żółte)

–  Które zwierzęta dają mleko?  (krowa, koza, owca)

–  Gdzie żyją zwierzęta, które dają mleko? (gospodarstwo, obora)

– Skąd mleko i jego produkty trafiają do sklepu?  (mleczarnia)

– Czy jest mleko z roślin?

 (sojowe, ryżowe, migdałowe)

– Z czym możemy zjeść mleko? (chrupki, płatki)

– Z czego pijemy mleko? (kubeczek, szklanka, słomka)

– Jak można podać mleko do picia? (zimne, podgrzane)

– Co można zrobić z mleka?  (ser biały, żółty, lody, koktajl, masło)

Za udział w tworzeniu siatki dzieci mogą otrzymać dowolną dostępną naklejkę.

 

Zadanie 2.

Wesoły,  smutny  –  ćwiczenie  kształtujące  prawidłową  postawę  ciała. 

Dzieci  chodzą swobodnie po dywanie. Na hasło: Jestem smutny, skończyło się mleko! – przybierają postawę smutnej  osoby  (głowa  zwieszona,  ramiona  opadają,  ręce  wzdłuż  ciała,  smutna  mina,  powolny  krok, szuranie nogami). Na hasło: Jestem szczęśliwy, mama kupiła mleko! – przybierają postawę szczęśliwej osoby (plecy wyprostowane, łopatki ściągnięte, brzuch wciągnięty, uśmiech na twarzy, sprężysty krok). Rodzic zwraca uwagę na to, że postawa, którą dzieci prezentowały jako postawę człowieka szczęśliwego – jest prawidłowa, odpowiednia dla naszego organizmu, dlatego powinniśmy dbać, by zawsze tak się prezentować.

 

Zadanie 3.

Co  lubisz  jeść?  –  dzielenie  się  swoimi  przeżyciami. 

Dzieci  siedzą  na dywanie z rodzicem,  podają  sobie  maskotkę  (jeżeli jest dostępna, to może być krowy)  i  odpowiadają,  jakie  produkty  z  mleka  lubią  jeść  /  pić.

 

Zadanie 4.

Praca  z  kartą pracy(załącznik)  –  rozwijanie  wiedzy  ogólnej,  ćwiczenie sprawności  manualnej.

Dzieci wypowiadają się na temat mleka, przypominają dotychczas zdobyte informacje.

Wskazują  na  obrazku  produkty,  które powstają z mleka. 

Zadanie 5.

Szybkie zakrętki – zabawa zręcznościowa.

Dziecko otrzymuje zakrętkę od kartonika po mleku. Rodzic może przygotować  trasę,  po  której  dzieci  będą  kolejno  przesuwać  zakrętki,  pstrykając w nie palcami (linie na dużym arkuszu papieru) lub punkt startowy, od którego będzie się mierzyć odległość, jaką pokonała zakrętka pstryknięta palcami przez dziecko i rodzica (wygrywa osoba, której zakrętka przesunęła się dalej).

Zadanie 6.

Co mówią książki o mleku? – przegląd wiadomości. Rodzic przygotowuje dostępne czasopisma i książki mówiące o mleku. Czyta dziecku fragmenty, jeśli dotyczą one pytań z siatki pojęć, uzupełnia ją.  Dziecko może  wyciąć  z  czasopism  obrazki  pasujące  do  siatki  pojęć  i  je  dokleić.