Witajcie kochani!

1.      Dzisiejsze zajęcia zaczniemy od wysłuchania wiersza na temat tradycji związanej ze śmigusem-dyngusem:

Śmigus
Maria Konopnicka

Panieneczka mała
 Rano dzisiaj wstała:
 Śmigus! Śmigus!
 Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała!
 Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
 Panieneczka mała
 Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
 Choć się wody bała.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
O jakiej tradycji była mowa w wierszu?
Kto wstał rano?
Czego się bała Panieneczka?
Gdzie się schowała?
Co zmoczyła Panieneczka?

2.     „Lany Poniedziałek” – rozmowa przy ilustracjach na temat tradycji związanych ze śmigusem-dyngusem.


Rodzic  opowiada dziecku  o zwyczajach i symbolice lania wodą. Wykorzystuje do tego celu ilustracje. Śmigus-dyngus nazywano inaczej „oblewanką” lub „Świętym Lejkiem”. W dawnych czasach nazwę śmigus-dyngus traktowano rozdzielnie. Śmigus oznaczał oblewanie wodą, natomiast dyngus oznaczał wręczanie datków stanowiących wielkanocny okup .

3. A teraz posłuchajcie ilustracji ruchowej wiersza P. Siewiera – Kozłowskiej pt. „Czy to jajko czy nie jajko?”

W gniazdku jajko raz leżało ( dzieci leżą na dywanie, zwijają się w kulkę), które dziwnie popękało.
Wyszła z jaja głowa mała (dzieci wychylają głowę, obracają ją na boki), małym oczkiem zamrugała (mrugają oczami).
Na niej dziobek też malutki (usta zwijają w dziubek), co rozjaśni wszystkie smutki.
A na końcu małe nóżki (dzieci rozprostowują nogi), każda nóżka ma pazurki (poruszają palcami stóp).
Jeszcze tylko ogon mały (pokazywanie rękami ogona).
Oto kurczak doskonały (dzieci wstają i prezentują wygląd kurczaka wskazując na siebie).

4. Teraz zapraszamy Was do ułożenia historyjki o zajączku z wykorzystaniem obrazków  zamieszczonych w linku. Koniecznie spróbujcie opowiedzieć tę historyjkę rodzicom:

https://learningapps.org/watch?v=pib5tnzhc20&fbclid=IwAR0muKh2JRU-Yan83nyvOTYAkG7qx6znHbvS3urJr_fcZcxz5MtZ09ySgxQ

5. A teraz coś matematycznego – policzcie  ile jajek jest w każdym bocianim gniazdku i spróbujcie wskazać odpowiednia cyfrę:

https://drive.google.com/file/d/1xdscw-eQJ9NvtYTGIfMNT-yCbOUKhKSy/view

6. W linku poniżej rodzice mogą pobrać aplikację do kolorowanek wielkanocnych. Mamy nadzieję, że Wam się spodobają.

https://www.specjalni.pl/2019/04/kolorowanki-wielkanocne.html?fbclid=IwAR1KZexYuPcBe-BK9wRcuT-lfTaFQeSr4pjNSUMkDf22-BtKu7oumUaEgrc#more

7. Na zakończenie dzisiejszych zajęć, Pani Małgosia – katechetka, zaprasza Was do obejrzenia filmiku o najlepszym przyjacielu:

https://view.genial.ly/5e86fa6359ee3c0df401fb29/interactive-image-przedszkole

To już wszystko na dzisiaj! Życzymy Wam i Waszym najbliższym zdrowych i wesołych Świąt Wielkanocnych!