Dzień dobry Kochani

Wczoraj obchodziliśmy podwójne święto- zapewne każdego z Was odwiedził Wielkanocny Zajączek, który zostawił Wam mnóstwo prezentów, a Rodzice zrobili Wam psikusa z okazji Prima Aprilis. Dzisiaj opowiemy Wam krótko o kolejnej tradycji Wielkanocnej jaką jest Śmigus-Dyngus. 

1.”Śmigus – nauka wiersza W. Broniewskiego. Na początku rodzic wspólnie z dzieckiem robi burzę mózgów i wymienia wszelkie skojarzenia związane z śmigusem dyngusem. Następnie rodzic opowiada o zwyczaju, który przypada na drugi dzień Świąt Wielkanocnych. Wspólnie powtarzają wiersz W. Broniewskiego i starają się zapamiętać cały tekst.

 

Zwyczaj polewania się wodą ma swoją genezę w ludowych, słowiańskich zwyczajach. W ten sposób wyrażano radość w związku z budzeniem się przyrody po zimie. Ciekawostką jest fakt, że kiedyś w świąteczny poniedziałek obchodzono dwa zwyczaje – śmigus i dyngus. Pierwszy oznaczał rytuał uderzania w nogi wierzbowymi witkami i palmami oraz oblewanie się zimną wodą. Miało to symbolizować oczyszczenie z brudu i chorób.  Dyngus był formą wykupowania się od uderzeń wierzbowymi witkami – w zamian za jakiś fant (najczęściej pisankę) można było uniknąć śmigusa. Zwyczaje te przez lata ewoluowały i w którymś momencie zostały scalone, a rytuał uderzania się witkami zanikł

Broniewski - „Śmigus-dyngus”

Śmigus dyngus na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie z kubła to ze dzbana, śmigus dyngus dziś od rana!

Staropolski to obyczaj, żebyś wiedział i nie krzyczał,

Gdy w Wielkanoc, w drugie święto będziesz kurtkę miał zmokniętą. 

2. Przygotowania do Wielkanocy – układanie historyjki obrazkowej. Dziecko ustala, który obrazek jest pierwszy, drugi, trzeci, czwarty. Rodzic może dopytywać o szczegóły na obrazkach, oraz o emocje bohaterów.

• Pierwsza ilustracja – Dzieci stoją z pięknymi palmami, obchodzą Niedzielę Palmową 

• Druga ilustracja – Dzieci wracają z poświęconymi koszyczkami. • Trzecia ilustracja – przedstawia przygotowanie śniadania wielkanocnego

• Czwarta ilustracja – Dzieci polewają się wodą, obchodzą Śmigus- Dyngus.

 

3. Napracowaliście się przy poprzednim zadaniu, dlatego zapraszamy Was do wspólnego zaśpiewania i zatańczenia do piosenki „Marcowe Zajączki”

 https://www.youtube.com/watch?v=tCDPA_zF8uQ&ab_channel=BLI%C5%BBEJPRZEDSZKOLA

4.Teraz poćwiczmy troszkę nasze buźki, przy historyjce „Wielkanocne porządki Zajączka.”


Pewnego dnia mały Zajączek postanowił zrobić wielkie przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie

wszystkie ściany ( język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem

wyczyścił sufit w swoim mieszkanku ( język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo

brudna, więc umył ją dokładnie ( język na dnie jamy ustnej). Kiedy umył okna, pomyślał, że musi zawiesić

w nich czyste firanki ( język dotyka kolejno wszystkich górnych zębów). Wytrzepał także porządnie

dywan z salonu i rozłożył go na podłodze ( język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę).

Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na palcach, aby jej dosięgnąć ( język wysuwa się

w kierunku wargi górnej i nosa). Wreszcie domek był czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)!

W takim czyściutkim domu może zacząć malować wielkanocne pisanki!

 

5. Aby zrelaksować się przed nadchodzącymi świętami wykonujemy Masażyk relaksacyjny (rodzice dzieciom i na odwrót)

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii... wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi).

To wszystko na dzisiaj dziękujemy, a poniżej kilka słów od nas

Drogie Dzieci i Rodzicie życzymy Wam

Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,
przepełnionych wiarą, nadzieją i miłością.
Radosnego wiosennego nastroju,
serdecznych spotkań w gronie rodziny
i przyjaciół oraz wesołego „Alleluja”.

Miłego Dnia !

 

Dla dzieci uczęszczających na religię poniżej załączamy krótką notatkę  od Pani Katechetki.

 Kochane Dzieci w Wielkim Tygodniu, w tych ważnych dla nas dniach, chcę Was zapytać czy macie przyjaciół? Załączam krótką  prezentację o najlepszym przyjacielu. Obejrzyjcie, zachęcam!

https://view.genial.ly/5e86fa6359ee3c0df401fb29/interactive-image-przedszkole