Dzień dobry Kochani
Wczoraj obchodziliśmy podwójne święto- zapewne każdego z Was odwiedził Wielkanocny Zajączek, który zostawił Wam mnóstwo prezentów, a Rodzice zrobili Wam psikusa z okazji Prima Aprilis. Dzisiaj opowiemy Wam krótko o kolejnej tradycji Wielkanocnej jaką jest Śmigus-Dyngus.
1.”Śmigus” – nauka wiersza W. Broniewskiego. Na początku rodzic
wspólnie z dzieckiem robi burzę mózgów i wymienia wszelkie
skojarzenia związane z śmigusem dyngusem. Następnie rodzic opowiada
o zwyczaju, który przypada na drugi dzień Świąt Wielkanocnych. Wspólnie
powtarzają wiersz W. Broniewskiego i starają się zapamiętać cały tekst.
Zwyczaj polewania się wodą ma swoją genezę w ludowych, słowiańskich zwyczajach. W ten sposób wyrażano radość w związku z budzeniem się przyrody po zimie. Ciekawostką jest fakt, że kiedyś w świąteczny poniedziałek obchodzono dwa zwyczaje – śmigus i dyngus. Pierwszy oznaczał rytuał uderzania w nogi wierzbowymi witkami i palmami oraz oblewanie się zimną wodą. Miało to symbolizować oczyszczenie z brudu i chorób. Dyngus był formą wykupowania się od uderzeń wierzbowymi witkami – w zamian za jakiś fant (najczęściej pisankę) można było uniknąć śmigusa. Zwyczaje te przez lata ewoluowały i w którymś momencie zostały scalone, a rytuał uderzania się witkami zanikł
Broniewski
- „Śmigus-dyngus”
Śmigus dyngus na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie z kubła to ze dzbana, śmigus dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj, żebyś wiedział
i nie krzyczał,
Gdy w Wielkanoc, w drugie święto będziesz kurtkę miał zmokniętą.
2. Przygotowania do Wielkanocy – układanie historyjki obrazkowej. Dziecko
ustala, który obrazek jest pierwszy, drugi, trzeci, czwarty. Rodzic może
dopytywać o szczegóły na obrazkach, oraz o emocje bohaterów.
• Pierwsza ilustracja – Dzieci stoją z pięknymi palmami, obchodzą
Niedzielę Palmową
• Druga ilustracja – Dzieci wracają z poświęconymi koszyczkami. •
Trzecia ilustracja – przedstawia przygotowanie śniadania wielkanocnego
• Czwarta ilustracja – Dzieci polewają się wodą, obchodzą Śmigus-
Dyngus.
3. Napracowaliście się przy poprzednim zadaniu, dlatego zapraszamy Was
do wspólnego zaśpiewania i zatańczenia do piosenki „Marcowe Zajączki”
https://www.youtube.com/watch?v=tCDPA_zF8uQ&ab_channel=BLI%C5%BBEJPRZEDSZKOLA
4.Teraz poćwiczmy troszkę nasze buźki, przy historyjce „Wielkanocne porządki Zajączka.”
Pewnego dnia mały Zajączek postanowił zrobić wielkie
przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie
wszystkie ściany ( język przesuwa się w stronę policzków
po stronie wewnętrznej). Potem
wyczyścił sufit w swoim mieszkanku ( język przesuwa się
do podniebienia). Podłoga też była bardzo
brudna, więc umył ją dokładnie ( język na dnie jamy
ustnej). Kiedy umył okna, pomyślał, że musi zawiesić
w nich czyste firanki ( język dotyka kolejno wszystkich
górnych zębów). Wytrzepał także porządnie
dywan z salonu i rozłożył go na podłodze ( język przesuwa
się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę).
Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na
palcach, aby jej dosięgnąć ( język wysuwa się
w kierunku wargi górnej i nosa). Wreszcie domek był
czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)!
W takim czyściutkim domu może zacząć
malować wielkanocne pisanki!
5. Aby zrelaksować się przed nadchodzącymi świętami wykonujemy Masażyk relaksacyjny (rodzice dzieciom i na odwrót)
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami-
kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii... wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi).
To wszystko na dzisiaj dziękujemy, a poniżej kilka słów od nas
Drogie Dzieci i Rodzicie życzymy Wam
Zdrowych, pogodnych Świąt
Wielkanocnych,
przepełnionych wiarą, nadzieją i miłością.
Radosnego wiosennego nastroju,
serdecznych spotkań w gronie rodziny
i przyjaciół oraz wesołego „Alleluja”.
Miłego
Dnia !
Dla dzieci uczęszczających na religię poniżej załączamy krótką
notatkę od Pani Katechetki.
Kochane Dzieci w Wielkim Tygodniu, w tych ważnych dla nas dniach, chcę Was zapytać czy macie przyjaciół? Załączam krótką prezentację o najlepszym przyjacielu. Obejrzyjcie, zachęcam!
https://view.genial.ly/5e86fa6359ee3c0df401fb29/interactive-image-przedszkole