Witajcie kochani!
1. Dzisiejsze zajęcia zaczniemy od wysłuchania wiersza na temat
tradycji związanej ze śmigusem-dyngusem:
Śmigus
Maria Konopnicka
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała!
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
O jakiej tradycji była mowa w wierszu?
Kto wstał rano?
Czego się bała Panieneczka?
Gdzie się schowała?
Co zmoczyła Panieneczka?
2.
„Lany Poniedziałek” – rozmowa przy
ilustracjach na temat tradycji związanych ze śmigusem-dyngusem.
Rodzic opowiada dziecku o zwyczajach i symbolice lania wodą.
Wykorzystuje do tego celu ilustracje. Śmigus-dyngus nazywano inaczej „oblewanką”
lub „Świętym Lejkiem”. W dawnych czasach nazwę śmigus-dyngus traktowano
rozdzielnie. Śmigus oznaczał oblewanie wodą, natomiast dyngus oznaczał
wręczanie datków stanowiących wielkanocny okup .
3. A teraz posłuchajcie ilustracji ruchowej wiersza P. Siewiera –
Kozłowskiej pt. „Czy to jajko czy nie jajko?”
W gniazdku jajko raz leżało ( dzieci leżą na dywanie, zwijają się w kulkę),
które dziwnie popękało.
Wyszła z jaja głowa mała (dzieci wychylają głowę, obracają ją na boki), małym
oczkiem zamrugała (mrugają oczami).
Na niej dziobek też malutki (usta zwijają w dziubek), co rozjaśni wszystkie
smutki.
A na końcu małe nóżki (dzieci rozprostowują nogi), każda nóżka ma pazurki
(poruszają palcami stóp).
Jeszcze tylko ogon mały (pokazywanie rękami ogona).
Oto kurczak doskonały (dzieci wstają i prezentują wygląd kurczaka wskazując na
siebie).
4. Teraz zapraszamy Was do ułożenia historyjki o
zajączku z wykorzystaniem obrazków
zamieszczonych w linku. Koniecznie spróbujcie opowiedzieć tę historyjkę
rodzicom:
5. A teraz coś matematycznego – policzcie ile jajek jest w każdym bocianim gniazdku i
spróbujcie wskazać odpowiednia cyfrę:
https://drive.google.com/file/d/1xdscw-eQJ9NvtYTGIfMNT-yCbOUKhKSy/view
6. W linku poniżej rodzice mogą pobrać
aplikację do kolorowanek wielkanocnych. Mamy nadzieję, że Wam się spodobają.
7. Na zakończenie dzisiejszych zajęć, Pani
Małgosia – katechetka, zaprasza Was do obejrzenia filmiku o najlepszym
przyjacielu:
https://view.genial.ly/5e86fa6359ee3c0df401fb29/interactive-image-przedszkole
To już wszystko na dzisiaj! Życzymy Wam i
Waszym najbliższym zdrowych i wesołych Świąt Wielkanocnych!